Hvad kan du gøre for at bremse klimaforandringerne?

CBS inviterede 29. august et panel af miljø- og klimaeksperter til at diskutere forbrugerens rolle i begrænsningen af CO2-udledning ©Petar Veinovic

REPORTAGE “Ask not what your country can do for you — ask what you can do for your country”. Således sagde John F. Kennedy i sin indsættelsestale foran USA’s kongresbygning Capitol Hill i 1961. Spol næsten 60 år frem, skift kontekst til klimadebatten, så har du temaet for gårsdagens Sustainability Seminar på CBS i København.

Hvad kan vi som forbrugere gøre for at bremse klimaforandringerne? Det var det store spørgsmål på CBS’ Sustainability Seminar – What can an individual do to help limit climate change?, som blev afholdt i Mærskauditoriet på Copenhagen Business School i går 29. august. Et hold af internationale eksperter inden for miljø og klima var samlet på Solbjerg Plads i København for at diskutere, hvordan vi som forbrugere kan gå først i kampen for at redde klodens klima.

Der skal mere til end at slukke lyset

Men hvad kan vi som forbrugere gøre? I følge Diana Ivanova, ph.d.-studernede på Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet (NTNU), tænker de fleste straks på slukke lyset på badeværelset, når de ikke er der, eller at bruge mindre varmt vand.

– Det er områder, vi kender som energibesparende muligheder, men det batter ikke i det lange løb, hvis vi skal nå målet i Parisaftalen, og holde temperaturstigningen under 2 grader.

2 graders klimamål
Parisaftalen 2015
CBS seminar
Parisaftalen blev indgået på COP21 i 2015 i den franske hovedstad. De 196 medlemslande i FN’s klimakonvention (UNFCCC) bandt sig til en juridisk bindende klimaaftale, der forpligter landene til at reducere den samlede udledning af drivhusgasser. EU-landene skal nedbringe udledningen af drivhusgasser med 40% i 2030 i forhold til mængden udledt i 1990, og den globale temperaturstigning skal begrænses til under 2 grader celsius.

– Det der har størst effekt på miljø og klima, er de mere indirekte CO2-udledninger. Det er de udledninger, vi ikke ser umiddelbart – tøjproduktion, legetøjsfremstilling, mad, mobiltelefoner, kaffe, flytrafik.

Diana Ivanova bakkes op af kollega Paul Stern, professor på Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet (NTNU). Den bedste måde at begrænse den skade, som klimaforandringerne allerede har medført, er, at begrænse klimaforandringerne i stedet for at tilpasse sig dem.

– Vi må ændre hele måden, vi lever og rejser på – altså ændre vores energiforbrugsadfærd. Vi skal som forbrugere tage skeen i den anden hånd, og se på vores energiforbrug i hjemmet, hvordan vi transporterer os frem til næste feriedestination, hvordan vi pendler mellem hjem og arbejde, og hvad vi selv kan gøre for at udskifte fossile brændstoffer i hjemmet.

Men det er ikke nok selv at agere. Paul Stern trækker handlingen op på et højere plan og argumenterer for, hvorfor vi også skal påvirke lokalsamfund, virksomheder og politikere.

-Forbrugeren skal blive en politisk forbruger – være engageret hjemme og på den politiske scene. Forbrugeren skal påvirke beslutningstagerne, påvirke sociale grupper, tage førertrøjen.

Politisk går det for langsomt

Selv om politikere i 2015 indgik Parisaftalen om at begrænse den heftige udledning af CO2, går det i følge Jonathan Gilligan, lektor i Miljøstudier på Vanderbilt Universitet for langsomt.

– Der er simpelthen ikke stemmer nok at hente i klimadebatten. På den kortsigtede bane er det ikke rentabelt at investere nok penge i tiltag, der kan være med til at begrænse CO2-udledningen. Hele verden må yderligere reducere udledningen fra nu (2018) frem mod 2030 med 30 til 90 millioner ton om året for at gøre sig forhåbninger om at nå målene i Parisaftalen.

Her kommer almindelige mennesker og virksomheder til at spille en større rolle – også i forhold til at kunne påvirke politikerne. Herhjemme lancerede LEGO for nogle år siden idéen om at producere bæredygtige klodser, som er lavet af sukkerrør. Indtil videre drejer det sig om skov- og træelementer i LEGO-sættet, men inden 2030 regner koncernen i Billund med at have udskiftet store dele af sortimentet fra konventionel plastik til bæredygtigt plastik.

Men du kan også selv gå forrest

8. september, fire dage inden det globale klimamøde i San Francisco, vil folk verden rundt demonstrere mod de eskalerende klimaforandringer. Her i Danmark manifesteres det med en march for klimaet, en march der bakker om klimaaftalen fra Paris, og som kæmper for en ansvarlig klimapolitik.

Netop det individuelle engagement fra den politiske forbruger er i følge Jonathan Gilligan, det der skal til for at påvirke beslutningstagerne. Det handler ikke blot om at vise sin opbakning i gaderne, men også selv at gøre en indsats. Det handler ikke blot om at slukke lyset eller lukke vandet, når man børster tænder, det handler om at gentænke hele den måde, vi lever på, og indse, at vi som forbrugere selv kan gøre meget mere for at nedbringe den samlede udledning af CO2.

Mere information: