Hvordan uddanner vi fremtidens arbejdsstyrke til et digitalt arbejdsmarked?

Innovation Centre Denmark og Udenrigsministeriet åbner for konferencen #ICDK18
Innovation Centre Denmark og Udenrigsministeriet åbner for konferencen #ICDK18

Reportage Hvordan ser fremtidens arbejdsmarked og uddannelsessystem ud? Og hvordan kommer nye teknologier som kunstig intelligens, maskinlæring og robotteknologi til at forbedre den måde vi arbejder og uddanner os. På konferencen “The Future of Work & Education – Augmented by Technology” diskuterede tech-virksomheder og uddannelsessektoren, hvordan ny teknologi kan forme fremtidens samfund.

Innovation Centre Denmark inviterede 6. juni forskere og ledere til at udforske hvordan ny teknologi som maskinlæring, kunstig intelligens og robotteknologi vil påvirke fremtidens arbejdsplads og uddannelse. Se programmet her.

“Fremtiden bliver anderledes, men bliver den også bedre?” Sådan spurgte keynote speaker Lina Gandløse Hansen fra Innovation Centre Denmark i München retorisk publikum i den store aula på IT-universitetet i København. Anderledes i den forstand, at teknologier som kunstig intelligens, maskinlæring og robotteknologi bliver smartere og i stand til inden for overskuelig fremtid at udføre mange funktioner på arbejdsmarkedet. Men bedre? For computerne skal ikke overtage vores funktioner, de skal nærmere indgå i et samarbejde med menneskelige kompetencer, og dermed styrke medarbejderens præstation på arbejdspladsen.

Idéen er simpel: Menneske plus maskine skaber fremgang

Maskinerne er her allerede. Og de bliver smartere. Med den tredje industrielle revolution indtog maskinerne en lang række automatiserede funktioner på arbejdspladsen, som tidligere var menneskers opgaver. Med den fjerde industrielle revolution vil computerne – i følge Manish Bahl fra tech-virksomheden Cognizant – inden for de næste 10-15 år blive en fast del af vores daglige arbejdsmarked. Men computerne kommer ikke til at overtage vores arbejdspladser i så stor grad som ved den trejde industrielle revolution, derimod bliver computerne integreret med mennesker for at forbedre arbejdet. Manish Bahl påpeger, at vejen til succes bliver at forene vores menneskelige kompetencer med computernes enorme regnekraft, så de bliver i stand til at supportere os i vores arbejde. For advokaten vil det betyde, at et program læser alle tidligere sager igennem for at finde mønstre og eksempler, som advokaten kan bruge i sin sag. Advokaten vil dermed kunne fokusere sin tid på selve sagen. Fremtidens arbejdsmarked vil således blive baseret på, hvor hurtigt medarbejdere og intelligente maskiner kan blive til samarbejdende kolleger.

Manish Bahls bud på hvordan AI kommer til at præge fremtidens arbejdsmarked
Revolutionen starter på uddannelsesområdet

Påstanden lyder, at mange af de arbejdspladser vi kender i dag, ikke eksisterer om 5-10 år. Spørgsmålet bliver dermed, hvordan vi (videre-)uddanner den etablerede arbejdsstyrke og de næste generationer til at udføre jobs, vi ikke kender? Hvad skal vi undervise i, og hvordan skal vi undervise i det?
Her byder nye digitale læringsplatforme sig til. Læringsplatforme der kan tilbyde uddannelse og opkvalificering af kompetencer til studerende og medarbejdere baseret på kunstig intelligens, gamification og adaptiv læring. Det er læringsportaler, hvor indholdet og kurset bliver skræddersyet til den studerende, som den studerende kan tage, når han eller hun har tid og lyst.

Vi kender det fra de store akademiske platforme som Coursera, Udacity, EdX og FutureLearn, hvor studerende kan tage kurser på tværs af universiteter og tidszoner i alt fra computervidenskab til teatervidenskab. Men også i Danmark har små startups som Area9 og CanopyLab indtaget et marked, hvor der er et nyt behov for skræddersyet uddannelse. Specielt på et eksisterende arbejdsmarked, hvor medarbejderen har brug for at tilegne sig nye kvalifikationer, er tid den største begrænsning. Med adaptive læringsmetoder og digitale platforme kan medarbejderen tage undervisning, når hun har tid til det, og det intelligente design gør, at medarbejderen får tilbudt det materiale, som hun har behov for at lære.

“Forskning og uddannelse er fundamentet for alt, når det handler om at håndtere morgendagens udfordringer”, sagde forsknings- og uddannelsesminister Tommy Ahlers, da han åbnede konferencen. Morgendagens udfordring bliver altså at forstå at uddanne en arbejdsstyrke til at integrere nye smarte teknologier på arbejdsmarkedet.

icdk18
#ICDK18- The future of work & education – augmented by techonology

Mere information:

Konferencen The Future of Work & Education – Augmented by Technology holdes på IT-Universitetet i København. Programmet kan ses her

CanopyLab

Area9



The Future of Work & Education – Augmented by Technology
Tagged on:         


© Forskningsformidling.dk 2018
Kontakt forskningsformidling.dk